Niektórzy niemieccy producenci samochodów nadal unikają użycia nakazanego prawem unijnym czynnika chłodniczego R1234yf (HFO1234yf), jako zastępczego dla R134a. w układach klimatyzacji samochodowej (MAC). Inżynierowie SAE poddają ocenie dwa inne czynniki AC5 i AC6 o niskim GWP poszukując potencjalnych alternatyw dla R134a. Chłodziwa te, będące mieszanką czynników i opracowane przez Mexichem, charakteryzują się niskim wskaźnikiem GWP i spełniają wymagania dyrektywy MAC UE. Parametry pracy i bezpieczeństwa obu czynników chłodniczych są równe i lepsze niż R1234yf.

Mieszanki Mexichem oparte zostały na R-1234ze(E) z domieszką innych dostępnych w produkcji czynników chłodniczych. AC5 jest mieszaniną R32, R152a i R1234ze(E), zaś AC6 to mieszanina CO2, R134a i R1234ze(E).

Na spotkaniu grupy SAE International MRB CRP (MAC Refrigerant Blend Cooperative Research Programme), które odbyło się w kwietniu br. w Detroit zespół powołany do przeglądu postępów prac nad nowymi czynnikami zastępczymi postanowił o potrzebie udostępniania informacji niezbędnych do publicznej dyskusji o tych czynnikach chłodniczych o niskim GWP do zastosowań MAC. Zdecydowano się opublikować najnowsze wyniki badań, które potwierdzają wyniki poprzednich testów nad tymi czynnikami. Ocena ich wydajności, palności i ryzyka zastosowania, niskie GWP i dostępność komponentów tych mieszanek czynników chłodniczych otwierają dalszą dyskusję publiczną na temat wymiany czynnika w systemach MAC.

Na podstawie szczegółowej analizy MRB CRP: AC6 oferuje profil ryzyka, który jest równy lub lepszy niż R1234yf we wszystkich istotnych aspektach; parametry AC5 są porównywalne do R1234yf.

Udział w badaniach wzięły firmy Behr, Bosch, Chrysler, Cinetic Filling, Daimler, Denso, Doowan, General Motors Company, Halla Climate Control Visteon, Hyundai, Jaguar Land Rover, Mexichem, Nissan, PSA, Renault, SAIC Motors, Sanden, Schrader International, Texa i Volvo Cars.