Pytaliśmy o nową lokalizację, jako, że jej zmiana była tematem podnoszonym już od kilku lat i stanowiła odważną (choć oczekiwaną) decyzję organizatora. Interesował nas także profil zwiedzających – czyli to, co dla wystawców najważniejsze – oraz pierwsze oceny udziału w imprezie.

Profesjonalna hala targowa – jesteśmy na TAK!
Organizator - Stowarzyszenie Polska Wentylacja - zebrał od wystawców wysokie noty za nową lokalizację i związanych z nią możliwościom. Podkreślano, że łatwiejsze było zarówno przygotowanie stoisk, jak i przyjmowanie na nich zwiedzających. Chwalono powrót do układu na jednym poziomie. – Większa powierzchnia wystawiennicza, usytuowana na jednym poziomie, zapewniała dużo wyższy poziom komfortu zarówno wystawcom, jak i zwiedzającym – powiedział HVACR.pl Krzysztof Grzonka, Dyrektor Sprzedaży Urządzeń YORK z firmy Johnson Control, która powróciła do wystawiania się na FW-SK po wielu latach.

Ułatwiona była budowa stoisk czy dostarczanie nawet dużych urządzeń. – Były wózki widłowe, a w naszym przypadku to ważne, bo zabieramy dużo próbek – wspomniała Wioleta Łoboda z Działu Marketingu firmy Alnor. Joanna Szczurowska-Rożek z Działu Marketingu firmy Smay zwróciła uwagę na możliwość wykupienia większej powierzchni wystawienniczej, co dało możliwość lepszej prezentacji większej liczby urządzeń.
- Swoboda wynikająca z większych powierzchni stoisk, nowe możliwości techniczne (np. przy podwieszaniu eksponatów lub reklamy pod stropem hali), cała wystawa ulokowana na jednym poziomie wystawienniczym, większa kubatura obiektu, dojazdy, parkingi i infrastruktura - to były udogodnienia i korzyści, na które wszyscy wystawcy czekali od kilku lat – podsumowała Małgorzata Maniawska, Dyrektor Działu Marketingu i Reklamy firmy Elektronika.

Jak to było ze zwiedzającymi?
Wystawcy oceniają wartość kontaktów ze zwiedzającymi z dużą ostrożnością. Niektórzy podają, że według wstępnych szacunków zwiedzających było więcej niż w ubiegłym roku; zdaniem innych, liczba ta jest utrzymywana na stabilnym poziomie. Piotr Wiśniewski, wiceprezes firmy Ventia, zwrócił uwagę na większy odsetek gości spoza województwa mazowieckiego. Krzysztof Nowak, wiceprezes firmy Uniwersal, zauważa, że przybyło w tym roku nowych projektantów i studentów ostatnich lat. Wydaje się, że widać pierwsze oznaki ożywienia w naszej branży.
- Zainteresowanie rozwiązaniami, które prezentowaliśmy na stoisku, było duże. Bywały momenty, gdy do naszego stoiska ustawiała się kolejka, zaciekawiona zarówno wystawionymi produktami, jak i przygotowanymi specjalnie na czas Forum promocjami. Materiały promocyjne czy katalogi cieszyły się także większą, niż zakładaliśmy, popularnością i uzupełnialiśmy je już po pierwszym dniu targów – opowiada Artur Błażewicz z Działu Marketingu firmy MERSERWIS (dystrybutor urządzeń KIMO).

Do zobaczenia w przyszłym roku?
Na pytanie, czy tegoroczna wystawa skłania do udziału w FWSK 2015, wystawcy odpowiadali pozytywnie. Większość z nich wstrzymywała się z ostatecznymi ocenami do czasu oceny długoterminowych korzyści z udziału w tegorocznej imprezie. Pojawiła się też opinia, że udział w warszawskich targach jest bardziej kosztowny, niż w imprezach targowych w Poznaniu.
Jeszcze jest za wcześnie na jednoznaczne deklaracje dotyczące udziału w Forum 2015, choć pozytywne sygnały ożywienia w branży HVAC niewątpliwie pozwolą na rozpatrzenie udziału w kolejnych edycjach – komentuje Wojciech Białas, Prezes Zarządu firmy EURO-CLIMA (Grupa Klima-Therm).
Nie zabrakło jednak głosów jednoznacznie na 'tak' ze strony lojalnych wystawców.
Jesteśmy wystawcą targów Forum Wentylacja od samego początku. Zmiana dotychczasowej lokalizacji to dobry krok w stronę rozwoju targów i z pewnością wystawimy się na nich również podczas przyszłorocznej edycji – powiedziała Joanna Szczurowska-Rożek (Smay).
Już kilka lat temu powiedziałem, że na Forum będziemy „do końca świata i jeszcze jeden dzień dłużej” – mówi Krzysztof Nowak (Uniwersal). – Deklarujemy się więc na następne lata, tym bardziej, że tak specjalistycznej imprezy w naszym kraju nie ma, a organizatorzy naprawdę wiedzą, jak organizować takie spotkania.


Więcej o Forum Wentylacja - Salon Klimatyzacja 2014 według wystawców

Krzysztof Nowak, wiceprezes firmy Uniwersal, podzielił się spostrzeżeniami lojalnego wystawcy.


- Przyznaję, że decyzję organizatorów o nowej lokalizacji przyjęliśmy z pewnymi obawami. Natura nie lubi zmian, więc zastanawialiśmy się, czy nie wpłynie to ujemnie na frekwencję. Obawy zostały rozwiane już pierwszego dnia, przed naszym stoiskiem płynęła rzeka zwiedzających, która następnego dnia imprezy nie malała. Lokalizacja trafiona była w dziesiątkę, szczególnie z powodu łatwości parkowania, co usłyszeliśmy z ust niejednego zwiedzającego. Organizatorzy zadbali też o osoby dojeżdżające spoza Warszawy, organizując autokary, które z większych miast zabrały zwiedzających wprost na imprezę. Te aspekty bardzo mocno wpłynęły na frekwencję, od której przecież zależy, nieukrywane w tym roku, zadowolenie wystawców.

Na ciekawy aspekt nowej lokalizacji zwrócił uwagę Wojciech Białas, Prezes Zarządu firmy EURO-CLIMA z grupy Klima-Therm.
- W latach ubiegłych mogliśmy obserwować wielkich nieobecnych, jako wyraz swoistej dezaprobaty do organizatorów. Nowe miejsce, wraz z towarzyszącą infrastrukturą, całkowicie przygotowaną do organizacji przedsięwzięć takich jak Forum, pozwala sądzić, iż nie najlepsze doświadczenia organizatorów,wystawców oraz odwiedzających z lat ubiegłych pomogły w podjęciu decyzji o zmianie lokalizacji. Nowa lokalizacja niewątpliwie pozwoli wrócić Forum do roli kreatora rynku HVAC w Polsce.

O spojrzeniu wystawcy z branży chłodniczo-klimatyzacyjnej na przekrój zwiedzających opowiedziała Małgorzata Maniawska, Dyrektor Działu Marketingu i Reklamy firmy Elektronika.
– Pomimo, że organizator – Stowarzyszenie Polska Wentylacja z niezastąpionym Panem Tomaszem Trusewiczem na czele – zadbali, jak zwykle, o wszystkie szczegóły z największą starannością, atmosfera była naprawdę sympatyczna i znowu mogliśmy się spotkać w gronie  "starych znajomych", jednak główny cel targów: dotarcie do grup docelowych i nowe kontakty w tym zakresie, chyba nie został osiągnięty w spodziewanym zakresie, współmiernym do włożonej pracy, sił i środków. Zdecydowana większość zwiedzających skupiała swą uwagę na branży wentylacyjnej. Duża ilość studentów, przedstawiciele mediów, kilka osób poszukujących kontaktów dla swoich celów biznesowych, kilku projektantów czy instalatorów – przekrój zawodowy i  zainteresowanie konkretnymi tematami czy urządzeniami VACR był dla nas mniej interesujący niż w roku ubiegłym.

 

>> Przejdź do galerii zdjęć Forum Wentylacja - Salon Klimatyzacja 2014 <<