Dla zwiększenia zbiorów

W Hinwil w pobliżu Zurychu podjęto się wprowadzenia w życie unikalnego na cały świat projektu. Miejscowa firma zajmująca się gospodarką odpadami przetwarza śmieci na żużel poprzez spalanie. Spalanie odpadów zapewnia energię dla ekstraktorów CO2 umieszczonych na dachu budynku. Gaz dostarczany jest gazociągiem do cieplarni oddalonej o 400 m, gdzie wykorzystuje się go do szklarniowej produkcji ogórków i pomidorów. Aż 18 wyciągów ekstraktora w fabryce Hinwil zaopatruje sąsiadującą szklarnię w 900 ton stężonego dwutlenku węgla rocznie - to przybliżony poziom CO2 uwolniony z 200 samochodów. Szkółka prowadząca szklarnię zwiększyła zbiory o 20%.

Climeworks

Technologia ta nazywa się Direct Air Capture (DAC), a elektrownię zaprojektowali Christoph Gebald i Jan Wurzbacher. Dwaj inżynierowie poznali się podczas studiów w szwajcarskim Federalnym Instytucie Technologii w Zurychu. - Już pierwszego dnia postanowiliśmy założyć firmę - mówi Wurzbacher. - To było nasze wielkie marzenie - dodaje. W 2007 roku rozpoczęto badania nad technologiami pozyskiwania dwutlenku węgla z powietrza. Zaledwie dwa lata później, w 2009 roku, założyli Climeworks.

Firma postawiła sobie ambitne cele m.in. jej celem jest, by do roku 2025 1% światowej emisji CO2 został odfiltrowany z powietrza. Wykonanie tego zadania wymagałoby 250 000 instalacji, takich jak ta w Hinwil. Instalacja składa się z 18 jednostek ekstraktora, które są wspólnie kontrolowane i monitorowane. Zaletą jest jego modułowa budowa: wymaga niewielkiej przestrzeni, jest łatwo skalowalna i dlatego można ją zamontować w wielu miejscach.

Przydatny CO2

Dwutlenek węgla przefiltrowany z powietrza przez instalację bezpośredniego wychwytywania powietrza może być wykorzystywany do wielu celów, takich jak odnawialne paliwa, nawozy i napojach gazowanych (nasycanie dwutlenkiem węgla).

Najważniejsze, by znikał z atmosfery.

Więcej informacji na stronie: http://mag.ebmpapst.com/en/industries/refrigeration-ventilation/awesome-extractors_12472/?utm_source=newsletter_2018-05&utm_campaign=hyblade&utm_medium=email_en