Jak podaje Cooling Post, do chłodzenia tunelu (utrzymania temperatury poniżej 300C) zastosowane zostaną potężne agregaty firmy Trane z typoszeregu CenTraVac E. Będą to urządzenia pracujące z czynnikiem R1233zd(E).

Czynnik R1233zd(E)

Opracowany i wprowadzony na rynek przez Honeywell czynnik Solstice® 1233zd(E), czyli trans-1-chloro-3,3,3-trifluoropropene, był wyjściowo zaprojektowany jako niepalny środek spieniający o niskim GWP (producent podaje, że wartość tego parameteru to zaledwie 1). Własności termodynamiczne nowej substancji okazały się odpowiednie do zastąpienia czynnika R123 (który wykazywał się toksycznością przy dłuższej ekspozycji) w agregatach chłodniczych. Pierwszym urządzeniem, w którym w 2014 r. zastosowano czynnik R1233zd(E), były właśnie chłodzone wodą agregaty odśrodkowe dużej mocy CenTraVac E.

Fot. Trane

Typoszereg CenTraVac E

Typoszereg CenTraVac E firmy Trane na czynnik R1233zd(E) to agregaty o mocy chłodniczej od 3000 kW do 14 MW. Odpowiednia konstrukcja sprężarki odśrodkowej z napędem bezpośrednim umożliwia ekonomiczne zużycie czynnika chłodniczego. Według producenta, agregaty te zapewniają efektywność energetyczną o 10% większą niż dla następnego co do efektywności agregatu o podobnej wielkości. Osiągi te są możliwe zarówno przy pełnym, jak i częściowym obciążeniu.

więcej informacji technicznych o CenTraVac E (j.angielski)

 

Tunel i potrzeby chłodzenia

Tunel łączący Dover z Coquelles ma już ponad 20 lat. Jego całkowita długość wynosi 50,5 km. Jeżdżą nim pociągi pasażerskie Eurostar, pociągi towarowe oraz samochody. Ruch pociągów szybkich prędkości sprawia, że temperatura w tunelu może podnosić się do 500C, co jest zbyt wysoką temperaturą dla pasażerów, a także negatywnie wpływa na urządzenia i stan torowiska. Temperatury do maks. 300C obniżają rury z wodą chłodzącą o średnicy 600 mm (całkowita długość rur wynosi ponad 480 km). W instalacji wyjściowej woda przygotowywana była przez osiem agregatów York na R22 - cztery po brytyjskiej i cztery po francuskiej stronie tunelu.

Obecnie po francuskiej stronie zainstalowano dwa nowe agregaty, wyłączając dotychczas pracujące urządzenia. Zastosowanie urządzeń na czynnik R1233zd(E) pozwala zarządcy tunelu spełnić nie tylko wymagania obecnych przepisów w zakresie ochrony klimatu (wycofanie czynnika R22), ale i przygotować się na zbliżające się znaczne ograniczenia stosowania czynników z grupy HFCF (np. R134a, który także był uwzględniany jako alternatywny płyn roboczy w tej instalacji).

Źródło zdjęcia głównego: Eurotunnel.