Marmaray (połączenie nazwy geograficznej Marmara i tureckiego słowa ray – kolej) to tunel kolejowy, którego odcinek o długości ok. 1,6 km przebiega pod dnem cieśniny Bosfor, na maks. głębokości 56 m. Zadaniem tunelu jest połaczenie dwóch systemów kolejowych (europejskiego i azjatyckiego) w Turcji w całość. Cała trasa ma długość 76,3 km, ma na niej obowiązywać prędkość maksymalna pociągów 100 km/h, a długość peronów wynosić 225 m.

Fabryka Fläkt Woods w Colchester wykonała na zamówienie 48 systemów wentylacji, w tym wentylatory, tłumiki, przepusty i klapy. Podstawą systemu wentylacyjnego są dwa rodzaje wentylatorów: 30 podwójnych wentylatorów o średnicach 2,5/2,8 m oraz 18 pojedynczych urządzeń o średnicy ponad 1,6 m. Całkowita wartość zamówienia wyniosła  ponad 7 mln euro. Zadaniem Fläkt Woods był także nadzór nad instalacją, rozruchem i testami systemów.

Menedżer projektu, Sandor Buna, podkreślił dwa najważniejsze wyzwania, jakie stały przed firmą. - Systemy wentylacji tunelowej musiały zapewnić odpowiednią wentylację w przypadku pożaru pociągów, zarówno pod cieśniną Bosfor, jak i w części mieszczącej się pod Starym Miastem w Istambule – mówi Buna. – Wymagało to bliskiej współpracy z wykonawcą, bo urządzenia musiały pasować do szachtów wentylacyjnych i do lokalizacji pod poziomem morze. Po drugie, tunel dzieli zaledwie 20 km od uskoku północnoanatolijskiego, mieści się zatem w strefie, gdzie wystąpienie trzęsienia Ziemi jest bardzo możliwe.

Instalacja systemów wentylacyjnych zakończyła fazę pierwszą budowy tunelu, który został oficjalne otwarty 29 października 2013 roku. Pozostałe prace mają potrwać do 2015 roku – wtedy zacznie się ruch pasażerski w tunelu.

Źródło i foto: Fläkt Woods UK