Polatać – bezpiecznie i bez stresu

W Polsce dotychczas nie było takiego obiektu, dostępnego dla cywilów, dlatego wielu polskich skoczków spadochronowych decydowało się na treningi w tunelach aerodynamicznych zlokalizowanych w Hiszpanii, Czechach, Niemczech, a nawet w USA. Tunel Maxfly to pierwszy w Polsce symulator swobodnego spadania, umożliwiający szkolenie przyszłych adeptów spadochroniarstwa jak i ludzi nie związanych z tym sportem.
Tunel aerodynamiczny umożliwia trening płaskiego spadania i każdy może spróbować jak to jest „polatać”. Osoby bez doświadczenia spadochronowego oraz ci, którzy w wyniku lęku rezygnują z marzeń o lataniu – mają szansę na bezpieczny kurs lub po prostu zabawę w strudze powietrza.


Latanie w tunelu - dla kogo?

Tunel aerodynamiczny MaxFly, to urządzenie rekreacyjno-szkoleniowe. Oferta latania w pionie jest dla wszystkich tych, którzy już opanowali spadanie w powietrzu oraz tych, którzy mają za sobą niewielką ilość wykonanych skoków, a także dla osób planujących przyszłe szkolenie spadochronowe. Godzina w tunelu jest równoznaczna z 60-cioma skokami z samolotu! W tunelu można „polatać” indywidualnie, firmowo lub rodzinnie. Dla certyfikatu, ze zwykłej ciekawości lub dla spełnienia marzenia.
Latanie w tunelu jest idealne dla studentów AFF (ang. Accelerated Free Fall - podstawowego szkolenia spadochronowego), a także „zielonych” kandydatów do szkolenia AFF. Pod okiem instruktorów-profesjonalistów można udoskonalić technikę latania. W pierwszym locie adept zapoznaje się z siłami, jakie działają na ciało i jak im się przeciwstawić, by utrzymać odpowiednią pozycję. Po przeszkoleniu i opanowaniu techniki ułożenia ciała w strudze powietrza ograniczonej ścianami tunelu, można pewniej i szybciej opanować skydiving.
Z tunelu może korzystać każda zdrowa osoba, o wadze do około 90 kg, która nie ma przeciwwskazań medycznych do latania samolotem. Podsumowując: tunel to świetna zabawa dla małych i dużych, dla sportowców i „kanapowców”!


Budowa tunelu, czyli jak to działa?

Prototypowy projekt i konstrukcję tunelu wykonała w 2012-2013 roku firma GZRM z Gdańska. Tamże obiekt przeszedł pomyślnie ostatnie próby przeprowadzone przez instruktorów spadochronowych. W czerwcu br. ma być wykonany docelowy montaż – w Prądkach koło Bydgoszczy (gm. Białe Błota).
Konstrukcję stacjonarnego symulatora skoku oparto na sprawdzonych w eksploatacji wentylatorach osiowych typu WOO-200B z silnikami 250 kW. Trzy takie wentylatory osiowe będą miały za zadanie podnieść dorosłego człowieka na wysokość ok. 4 m w pionowej strudze powietrza. Prędkość przepływu powietrza strugi będzie sterowana. Maksymalna prędkość powietrza w komorze tunelu wyniesie blisko 210 km/h.
Tunel stanowi obiekt o kształcie wielkiej rury o średnicy 3 m o przezroczystych ścianach, wyposażonej w trzy wentylatory o średnicy 200 cm każdy i wydajności łącznej powietrza niemal 120 000 m3/h każdy. Wentylatory zamontowane zostaną w podeście o wysokości ok. 3 m i średnicy wylotu 3 m a wysokość całej konstrukcji wynosi ok. 9 m. Strefa lotu w pionie wynosi  4 m, a szerokość  komory jest na tyle duża, że pozwoli na jednoczesne latanie co najmniej dwóch dorosłych osób (ucznia i instruktora).
Silniki wentylatorów wytwarzające pionowy strumień powietrza zasilane będą agregatem prądotwórczym 800 kvA.

Gdzie, kiedy i za ile?

Prądki – 12 km od Bydgoszczy, tuż przy Łowisku "Na Ryby". Niedaleko Białych Błot. W tym miejscu firma MaxFlay planuje zorganizować także inne atrakcje.
Urządzenie wystartuje w czerwcu br. nadal pozostając jednym z niewielu w Europie. Tunel ma działać od marca do listopada. Rozważana jest też jego pełna zabudowa i działalność całoroczna.
Cena obejmująca 3-minutową sesję lotu w tunelu aerodynamicznym MaxFly polegająca na symulacji swobodnego spadania będzie kosztować około 150 zł. Choć w pierwszej chwili wydaje się, że trzy minuty to mało, a cena jest wygórowana, dla porównania: swobodne spadanie w tandemie po skoku z samolotu,  trwające  około 60 sekund, wynosi około 700 zł. Trzyminutowa sesja w tunelu to cztery skoki z samolotu! Czyli jest to rozwiązanie tańsze, z dłuższym czasem lotu i dodatkowo bezpieczniejsze.
Do rozpoczęcia sesji potrzebne jest założenie odpowiedniego ubrania: kombinezon, gogle i kaski będzie można wypożyczyć na miejscu. Latanie rozpoczyna się po krótkim wprowadzeniu teoretycznym, a podczas pierwszych lotów obecny jest zawsze instruktor.

Pierwszy lot jest zaplanowany jeszcze w czerwcu 2013, a rezerwacji terminów lotu można dokonywać w specjalnej aplikacji na FB


Więcej o tunelu

Przedsięwzięcie realizuje ojciec z synem: Dariusz i Piotr Makowscy – fani sportów ekstremalnych.
Na budowę tunelu firma PUH MaxFly otrzymała wsparcie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 w ramach Poddziałania 5.2.1. Wsparcie inwestycji mikroprzedsiębiorstw województwa kujawsko-pomorskiego w kwocie 297.500 zł oraz 52.500 zł ze środków budżetu państwa.
Postępy prac nad budową tunelu można śledzić na https://www.facebook.com/tunel.maxfly

Filmy z prób latania na YouTube


Zostań sponsorem tunelu!

W ramach sponsoringu: reklama Twojej firmy na kombinezonach, kaskach, banerach reklamowych na urządzeniu lub ścianach wygłuszających. Wszystkie zainteresowane sponsoringiem firmy prosimy o kontakt: tel. 602 760 325 (Piotr Makowski).

 

Tunel aerodynamiczny MaxFly pod Bydgoszczą

Zobacz jak powstawał - w fotoreportażu poniżej: