Każda firma w swojej działalności spotyka się z problemem – co zrobić z niewykorzystanymi materiałami marketingowymi? Można oddać je na makulaturę, można też nadać im nowe oblicze. O tych jak i innych sposobach na ochronę środowiska opowiada Karolina Sukiennik z firmy Zymetric, która koordynuje działania ekologiczne w firmie.

Nowe torby papierowe Zymetric powstały z niewykorzystanych plakatów poprzez tzw. upcycling. Co oznacza to tajemniczo brzmiące słowo?

KS: Upcycling to proces przetwarzania odpadów, w wyniku którego powstają rzeczy o większej wartości niż surowce. W Polsce upcycling jest nowym pojęciem, wielu ludzi nadal nie wie co ono oznacza lub myli je z recyclingiem. Upcycling to dokładnie wykorzystywanie odpadów do wytworzenia nowych przedmiotów. Od recyclingu różni się tym, że nowe przedmioty nie są wytwarzane z surowca odzyskanego z odpadów, ale bezpośrednio ze śmieci. Przykładem mogą być właśnie plakaty. Jeśli oddam je do składu makulatury, zostaną poddane recyclingowi, natomiast jeśli zrobię z nich torbę, to poddamje właśnie upcyclingowi.

Co wyróżnia takie torby?

KS: Torby z plakatów to świetne, proekologiczne rozwiązanie. Niewykorzystane plakaty zostają odpowiednio poskładane i powstają z nich torby, które są mocne i posiadają ciekawą grafikę. Są więc niepowtarzalne. W Polsce jeszcze nie wszyscy przekonali się do takiego rodzaju opakowań, nadal panuje przekonanie, że torba powinna być zupełnie nowa, z logo, z taką samą grafiką na każdym egzemplarzu. Nasze torby są oryginalne – każda z nich jest inna. Natomiast sposób wytworzenia absolutnie nie wpływa na ich użyteczność – również są wytrzymałe.

Czy to pierwsze takie proekologiczne działanie w firmie Zymetric?

KS: Zdecydowanie nie. Od lat dbamy o środowisko i czerpiemy z tego przyjemność oraz satysfakcję. Nasza firma bierze udział w akcji „Makulatura dla zwierząt” organizowanej przez Fundację VIVA. Zebrane dzięki temu pieniądze zasilają konta schronisk dla zwierząt. Poza tym od lat oddajemy zużyty sprzęt do utylizacji. Za tego typu działania po raz kolejny otrzymaliśmy certyfikat EKO-RZETELNOŚCI. Co ważne, nasze produkty spełniają wymogi Dyrektywy ErP dotyczącej poprawy efektywności energetycznej i ekologiczności produktów dla dobra środowiska. Wyraża to nasza kampania „JESTEŚMY GOTOWI NA ErP”, będąca częścią ogólnoeuropejskiej kampanii Mitsubishi Electric.

Czy również pracownicy angażują się w taką proekologiczną działalność?

KS: Oczywiście. Bo bycie eko przede wszystkim zaczyna się od pracowników. Zbieramy więc nakrętki od butelek typu PET, oddzielnie sortujemy zużyte baterie i oddajemy je do odpowiednich punktów utylizacji. Pamiętamy o wyłączaniu światła i sprzętu. Poza tym, niektórzy pracownicy specjalnie docierają do pracy tzw. wspólną komunikacją (kilka osób jednym samochodem) – jest to nie tylko bardziej ekonomiczne, ale również przyjemniejsze.

Dlaczego ekologia jest dla Was aż tak ważna?

KS: Ekologia jest ważna i konieczna. Powinniśmy myśleć o tym jaki świat zostawiamy przyszłym pokoleniom. To już nie tylko samo słowo – to już nasz obowiązek. Wraz z rozwojem mechanizacji i automatyzacji zdegradowano przyrodę. Na szczęście zaczęto pracować nad technologią, która miałaby podobne rezultaty jak dotychczasowa, ale z mniejszą szkodą dla środowiska. Musimy być świadomi konsekwencji wynikających z zanieczyszczenia środowiska, zrozumienie tego pomoże nam podjąć odpowiednie kroki w kierunku ochrony otaczającego nas świata. Ważny tutaj jest recycling i organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Bardzo ważne jest także poszukiwanie bezpiecznych dla środowiska sposobów pozyskiwania energii. Każdy pomysł jest dobry jeśli jest eko. Zymetric, tak samo jak koncern Mitsubishi Electric zobowiązuje się do prowadzenia odpowiedzialnej firmy i aktywnej ochrony środowiska. I zachęcamy innych do tego samego.

Może to tylko moda na bycie eko?

KS: Bycie „eko” jest teraz bardzo modne, ale jest to bardzo pozytywne zjawisko - przynosi dobre skutki. Rozbudza w ludziach potrzebę ochrony środowiska i pokazuje jak łatwo można znaleźć ekologiczne rozwiązania w życiu codziennym. Nie wymaga to szczególnie czasochłonnych działań, a przynosi wiele dobrego.

Czy firma Zymetric ma inne plany na proekologiczne działania w przyszłości?

KS: Tak. Dumnie będziemy stosować dotychczasowe rozwiązania i szukać nowych dróg ochrony środowiska. Chcemy mieć dobry wpływ na środowisko, chcemy kształtować przyszłość. Wiemy, że to przekłada się na DOBRY KLIMAT.

Karolina Sukiennik, Eko-rzecznik firmy Zymetric