Messe Frankfurt od wielu lat ściśle współpracuje z branżą sanitarną i HVAC. Co dwa lata cała branża spotyka się, aby dyskutować i prowadzić interesy na ISH, wiodących na świecie targach HVAC + Water. W tym roku targi odbędą się zgodnie z planem od 22 do 26 marca, ale jako wydarzenie cyfrowe. W tym wywiadzie Wolfgang Marzin, prezes i dyrektor generalny Messe Frankfurt, podkreśla znaczenie ISH digital dla sektora i zachęca do zapoznania się z programem wydarzeń.


Na zdjęciu głównym: Wolfgang Marzin, prezes i dyrektor generalny Messe Frankfurt GmbH (źródło: Messe Frankfurt GmbH / Sutera)


Czy może nam Pan krótko powiedzieć, jaką formę przybierze ISH digital 2021?

Wolfgang Marzin: Jak sugeruje nazwa tegorocznej imprezy, ISH 2021 będzie wydarzeniem czysto cyfrowym. Tę jesień zaplanowaliśmy po przeprowadzeniu szczegółowych rozmów z sektorem. Zdecydowaliśmy się na imprezę hybrydową na rzecz formatu czysto cyfrowego, skupiającego się na pilnie potrzebnej platformie biznesowej i transferze wiedzy. Ten format rozwija się przede wszystkim wśród wystawców i ich prezentacji produktów. Ale także na niezwykle ciekawym programie wydarzeń. Podczas pięciu dni targowych odwiedzający mogą wziąć udział w stymulującej mieszance wykładów ekspertów, dyskusji panelowych i pokazów produktów, z których kilka będzie transmitowanych na żywo na całym świecie ze studiów nagraniowych Messe Frankfurt. Dodatkowo zapewniamy różnorodne funkcje na platformie cyfrowej ISH. Na przykład proces kojarzenia wspomagany przez sztuczną inteligencję zaoferuje rekomendacje dotyczące kontaktów na podstawie indywidualnych zainteresowań, a tym samym połączy właściwych wystawców z właściwymi odwiedzającymi. Dzięki funkcji czatu, rozmowom wideo i cyfrowym salom konferencyjnym uczestnicy będą mogli osobiście komunikować się i wchodzić w interakcje. W tym formacie dajemy sektorowi możliwość nie tylko spotkania i wymiany pomysłów i informacji, ale także dotarcia do międzynarodowych klientów. To był ważny aspekt dla wystawców i zwiedzających, dlatego z przyjemnością wykonaliśmy zadanie.

Na które z najważniejszych wydarzeń nie może się Pan doczekać?

Wolfgang Marzin: Ze swoimi głównymi tematami, takimi jak woda, ogrzewanie i klimatyzacja, targi ISH zawsze były targami o znaczeniu społecznym, co podkreśliła pandemia koronawirusa. Świadczą o tym również główne tematy tegorocznych targów - green deal, technologia wentylacji zapewniająca czyste i zdrowe powietrze w pomieszczeniach oraz trend higieny w segmencie urządzeń sanitarnych - z których wszystkie są bardzo aktualne. W związku z tym świat polityczny będzie również reprezentowany na targach ISH digital 2021 i cieszę się, że prezydent Hesji Volker Bouffier weźmie udział w ceremonii otwarcia 22 marca. Inne ważne wydarzenia obejmują Forum Technologii i Energii ISH, podczas którego dyskutuje się na przykład o biometanie i wodorze jako ekologicznych alternatywach dla oleju na rynku grzewczym oraz Forum klimatyzacji, na którym zostanie zaprezentowana między innymi technologia wentylacji zmniejszająca ryzyko infekcji wewnątrz. Pod tytułem „Wewnątrz | Na zewnątrz, pokaz trendów Pop up my Bathroom nie tylko zaprezentuje najnowsze trendy w projektowaniu, ale także zwróci uwagę na ważne tematy, takie jak modernizacja i higiena w publicznych obiektach sanitarnych i prywatnych domach, a także pokaże, które technologie uczynią łazienki przyszłość.

ISH zawsze odzwierciedlał ducha epoki i w tym roku po raz kolejny będzie siłą napędową innowacji w sektorze sanitarnym i HVAC. Z niecierpliwością czekam na odkrycie, jakie nowości zaprezentują nasi wystawcy w marcu. Ponadto cieszę się, że dzięki ISH digital mogliśmy zademonstrować, że na Messe Frankfurt możemy również organizować ważne międzynarodowe targi branżowe w formie wydarzeń online. Mniejsze targi, takie jak Cleanzone, Formnext, SPS i Hypermotion, zdały już test kwasowości. Pomimo okoliczności, w jakich się odbywały, echo zarówno ze strony wystawców, jak i zwiedzających było pozytywne.

Dlaczego Messe Frankfurt zdecydowało, że ISH 2021 będzie wydarzeniem czysto cyfrowym? Można było całkowicie odwołać wydarzenie i skupić się na jego zorganizowaniu w 2023 roku.

Wolfgang Marzin: Anulowanie ISH 2021 nie wchodziło w grę. Postrzegamy siebie jako partnerów sektora sanitarnego i HVAC i chcemy zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby wesprzeć go w tych trudnych czasach. Przedstawiciele branży wskazali, że pilnie potrzebują targów, bo biznes jest obecnie dobry. Dlatego zrobiliśmy wszystko, co w naszej mocy, aby znaleźć odpowiednie rozwiązanie, biorąc pod uwagę obecną pandemię. Decyzja, aby ISH 2021 było wydarzeniem czysto cyfrowym, była w pełni słuszna - mimo że będzie inna i odbędzie się w mniejszej scenerii. Nie mamy co do tego złudzeń. Niemniej jednak dzięki kojarzeniu wspomaganemu przez sztuczną inteligencję, transmisjom na żywo i różnym funkcjom komunikacyjnym platforma cyfrowa może zaoferować wiele z tego, czego potrzebuje sektor. W tym roku wszystko jest po prostu inne. Jednak z mojego punktu widzenia sytuacja ta stwarza również wiele nowych możliwości. Nasz model biznesowy opiera się oczywiście na osobistych spotkaniach i pracujemy nad ich ponownym umożliwieniem, zwłaszcza naszym wystawcom. Jednak z pewnością będziemy w stanie wiele wyciągnąć z tego, czego się nauczyliśmy, nauczymy się i włączymy do ISH 2023 - ale znowu we Frankfurcie na targach i wystawach.

Czy będzie Pan również „na miejscu” ISH digital?

Wolfgang Marzin: Oczywiście. Jeśli chcemy być partnerem sektora sanitarnego i HVAC, musimy również wiedzieć, jakie są siły napędowe. W przeszłości zawsze zwiedzałem hale wystawowe i rozmawiałem z klientami. Zrobię to również w tym roku na ISH digital. Innymi słowy, będę się logować i używać platformy do nawiązywania nowych połączeń. Szczerze mówiąc, po prostu nie mogę się doczekać ponownej interakcji z ludźmi. W tej chwili wszystkim brakuje tego. Dotyczy to również mnie.

Spojrzenie w przyszłość: jaką rolę odegrają formaty cyfrowe w nadchodzących targach i wydarzeniach?

Wolfgang Marzin: Imprezy czysto cyfrowe z pewnością odbędą się do wiosny 2021 r. Po raz kolejny planujemy jednak fizyczne wydarzenia w Centrum Wystawienniczym na drugą połowę roku. Na przykład Indoor Air, targi wentylacji i jakości powietrza, które odbywają się na życzenie sektora jako jednorazowe wydarzenie w Hali 12 Centrum Wystawienniczego. Pomimo zakazu wydarzeń w ostatnich miesiącach cyfryzacja umożliwiła nam zbliżenie ludzi do internetu i zaoferowanie im platformy biznesowej. Jesteśmy bardzo zadowoleni i wdzięczni za tę możliwość. Jak wspomniałem wcześniej, postrzegam elementy cyfrowe jako ważny dodatek do fizycznych wydarzeń w przyszłości. Otwierają nowe perspektywy: wystawcy i odwiedzający mogą uczynić swoje targi jeszcze bardziej indywidualnymi; marki są obecne w sieci przez cały czas między targami; goście spoza Niemiec mogą wyjechać wcześniej w przypadku kolizji w spotkaniach, ale nadal mogą uczestniczyć cyfrowo ze swojego kraju. Niemniej jednak jestem na wskroś uczciwym człowiekiem. Cyfrowe spotkania nie mogą w pełni zastąpić osobistych spotkań. I nie powinien tego robić. W związku z tym nie mogę się już doczekać, aby powitać ludzi z całego świata z powrotem na prawdziwych wydarzeniach we Frankfurcie nad Menem.