Ogólna ocena SRI: Dobrowolny charakter i niski koszt SRI ograniczą jego wpływ

Według branży instalacyjno-grzewczej dobrowolny charakter SRI i wymóg utrzymania jego kosztów na bardzo niskim poziomie ograniczy zdolność SRI do pozytywnego wpływu na charakterystykę energetyczną budynków, kluczowym celem dyrektywy EPBD. Szacunkowy koszt SRI (od 20 EUR za mniejszy budynek mieszkalny do 100 euro za większy, komercyjny budynek) jest mało prawdopodobne, aby sprawdził się w praktyce, podobnie jak rzeczoznawcy SRI nie będą w stanie zorganizować wizyty w budynku za tę cenę. W wypadku samego SRI, to wraz z bardziej szczegółową oceną budynku i połączoną z informacjami dotyczącymi dostępnych zachęt finansowych dla stosowania inteligentnych rozwiązań dla instalacji i urządzeń grzewczych, jego wpływ może być znacznie bardziej widoczny.

SRI jako pojedynczy wskaźnik nie zmotywuje konsumentów do podniesienia poziomu inteligentnych rozwiązań w ich budynkach

SRI powinien nadal koncentrować się na tym, jaki ma cel dyrektywa EPBD, a mianowicie na poprawie charakterystyki energetycznej budynków. SRI może pomóc w promowaniu inteligentnych technologii i informować o tym użytkowników, oraz promować inteligentne rozwiązania i urządzenia grzewcze w celu zwiększenia efektywności ogrzewania. Jednakże jest mało prawdopodobne, aby proponowana metodologia SRI z jednym wskaźnikiem dostarczyła konsumentom użytecznych informacji jak można uczynić ich budynek inteligentniejszym i jakie korzyści oferują inteligentniejsze systemy budowlane. W przypadku branży instalacyjno-grzewczej użytkownicy końcowi powinni być informowani o tym, jak ich budynki są oceniane pod względem trzech funkcji, które zostały zdefiniowane w załączniku IA pkt 2. a) do c) dyrektywy EPBD 2018/844. Przekazanie użytkownikom końcowym bardziej szczegółowych informacji pozwoli im uświadomić, które z trzech kluczowych funkcji mających wpływ na obraz inteligentnego budynku należy zaktualizować, aby uczynić ich budynek inteligentniejszym.

Korzystanie z metodologii SRI w narzędziu internetowym może zapewnić konsumentom pewne rekomendacje, jak poprawić poziom inteligencji budynku

W przypadku branzy instalacyjno-grzewczej, obecnie proponowana w raporcie okresowym metodologia (opublikowanym w grudniu 2017) byłaby dobrym punktem wyjścia dla stworzenia narzędzia internetowego, które umożliwiłoby użytkownikom końcowym, którzy są zainteresowanych inteligentnymi technologiami, do przeprowadzenia wstępnej samooceny swojego budynku.

SRI to opcjonalny wskaźnik mający na celu ocenę zdolności budynku do przystosowania się do zaawansowanych technologii pod względem wydajności i elastyczności energetycznej.

BRP to opcjonalny dokument przedstawiający długoterminowy plan renowacji krok po kroku dla konkretnego budynku, wynikający z audytu energetycznego na miejscu. Dostarczany jest jako uzupełnienie Świadectwa Charakterystyki Energetycznej, gdy budynek jest sprzedawany lub wynajmowany. Oczekuje się, że narzędzia te pomogą w poprawie charakterystyki energetycznej budynków. Podczas tych warsztatów Komisja Europejska miała na celu zebranie opinii zainteresowanych stron na temat tego, jak można lepiej zintegrować transformację cyfrową z dyrektywą EPBD, aby wspierać dekarbonizację budynków. Branża inteligentnych pomiarów podkreśliła korzyści płynące z cyfryzacji wykraczające poza wydajność energetyczną. Stowarzyszenia architektów podniosły, że oprócz cyfryzacji, budynki można uczynić inteligentniejszymi dzięki projektom zorientowanym na ludzi. Nie było zgody co do tego, czy należy wprowadzić obowiązkowe SRI. W paszporcie renowacji budynków podniesiono rolę etapowej renowacji i jakości audytów.

Kolejnymi krokami branży instalacyjno-grzewczej będą konsultacje ze swoimi członkami w celu zaktualizowania swojego stanowiska w sprawie SRI i wypracowania swojego stanowiska w sprawie paszportu renowacji budynków w ramach konsultacji społecznych.

Następne działania:

• 3 czerwca 2021 r .: piąte warsztaty nt. Dyrektywy EPBD zorganizowane przez Komisję Europejską. Temat: Finansowanie fali renowacji. Przedstawiciele branży instalacyjno-grzewczej również weźmie udział w tych warsztatach i poinformuje o nich swoich członków.

• Do IV kwartału 2021 r .: publikacja wniosku legislacyjnego w sprawie dyrektywy EPBD przez Komisję Europejską i rozpoczęcie negocjacji między Parlamentem Europejskim a Radą państw członkowskich.

Opracowanie: SPIUG, Warszawa, 27.05.2021 r.