Fałszerstwo produktowe w branży klimatyzacyjno-chłodniczej nie jest zjawiskiem nowym, a wręcz narasta i przybiera coraz bardziej zorganizowaną formę. Doświadczyły tego np. Honeywell i DuPont, walcząc z fałszerzami czynników czy Danfoss, który swego czasu przygotował dla swoich klientów całą instrukcję odróżniania podróbek od oryginalnych zaworów swojej produkcji.

 

Przestępczość zorganizowana?
Do prawdziwej wojny z fałszerzami, którzy nie tylko wprowadzają na rynek podróbki, ale też podszywają się pod partnerów firmy, przygotowuje się teraz firma Bitzer. Szczególnie w Azji, firma zmaga się z problemem kopiowania danych katalogowych, co wprowadza w błąd klientów. Walkę z piractwem utrudnia też fakt, że kopie są do złudzenia podobne do oryginałów – do momentu, gdy przychodzi do rzeczywistej pracy i okazuje się, że po krótkim czasie dochodzi do obniżenia wydajności i defektów.

 

Tani zakup, kosztowne konsekwencje

Przekaz producenta sprężarek można ująć w dwóch zdaniach:

(1) fałszywe części zamienne i czynniki niszczą sprężarki i mogą być źródłem zagrożenia;
(2) tanie kopie cechują się niską wydajnością.

Bitzer obserwuje rosnące „piractwo produktowe”, dotyczące produkowanych przez firmę sprężarek, części zamiennych i zbiorników ciśnieniowych. Jest to niedopuszczalne, gdyż w przypadku zastosowań technicznych stosowanie podróbek o niskiej jakości technicznej może być po prostu niebezpieczne. Drugą ważną kwestią jest efektywność urządzeń – pirackie produkty nie są w stanie dorównać oryginałom. Ich trwałość jest niska, a stabilna praca – niemożliwa. Bitzer podkreśla też, że stosowanie fałszywych części zamiennych powoduje szereg problemów: ryzyko uszkodzenia silnika, zamulanie cieczy, uszkodzenia obiegów. Ich użycie oznacza także wygaśnięcie gwarancji producenta.

 

Nie dać się piractwu

Bitzer stanowczo odradza korzystanie z „wyjątkowych okazji cenowych” na swoje produkty. Rozpoczyna też wprowadzanie środków, które pozwolą - mimo bardzo dobrego przygotowania fałszerzy - na odróżnienie produktów oryginalnych od rozprzestrzenionych po całym świecie podróbek.

Na zdjęciu: pracownik serwisu producenckiego GreenPoint - tam należy się zgłaszać w przypadku wątpliwości co do wartości podejrzanie taniego produktu. Fot. Bitzer.