31 maja 2018 r. Eurotunnel opublikował oficjalne dane wykazujące oszczędności energii w wysokości 33 procent po pierwszym sezonie eksploatacji nowego systemu chłodzenia w tunelu pod kanałem La Manche. Operator zaoszczędził 4,8 GWh i około 500 000 € w 2017 roku dzięki nowemu systemowi chłodzenia - co odpowiada oszczędności energii elektrycznej wystarczającej do obsługi 1000 gospodarstw domowych.

Dane z eksploatacji nowego systemu chłodzenia potwierdzają, że Eurotunnel dba o zrównoważony rozwój.

- Zaangażowanie Eurotunelu w ochronę środowiska wiąże się z szeregiem inicjatyw. Dostrzegliśmy wymianę systemu chłodzenia tunelu pod kanałem La Manche jako szansę na zmniejszenie zużycia energii i emisji dwutlenku węgla - powiedział François Gauthey, zastępca dyrektora generalnego Getlink, właściciel kanału La Manche. - Działanie to wymagało zainstalowania nowego systemu chłodzenia - największego w Europie - w celu utrzymania optymalnych temperatur w tunelu pod kanałem. Czynnik chłodniczy Solstice® zd firmy Honeywell, o ultra niskim współczynniku ocieplenia globalnego (GWP), oraz agregaty chłodnicze firmy Trane, które są już wykorzystywane do chłodzenia dużych budynków i infrastruktury, zapewniły najlepszą kombinację cech, które pomogą nam osiągnąć nasze cele w zakresie energii i ochrony środowiska. 

Tunel pod kanałem La Manche łączy Folkestone, Kent, w Wielkiej Brytanii z Coquelles, Pas-de-Calais, w północnej Francji. Bez chłodzenia przez całą dobę ciepło generowane przez szybkie pociągi przejeżdżające przez tunel pod kanałem La Manche prowadziłyby do temperatury wewnętrznej powyżej 35°C, co jest maksymalną wartością, jaka może być osiągana przy wciąż działających usługach w optymalnym stanie. Nowy system zapewnia, że ​​temperatura otoczenia utrzymuje się na poziomie około 25°C.

W systemie zainstalowano cztery agregaty chłodnicze serii E™ CenTraVac™ o dużej wydajności (od 2600 kW do 14 000 kW) marki Trane, wiodącego światowego dostawcy rozwiązań i usług w zakresie komfortu wewnętrznego oraz marki Ingersoll Rand. Chillery te są o 10 procent bardziej energooszczędne niż podobne agregaty dostępne na rynku w tym tonażu. Dwa z agregatów chłodniczych działają w Sangatte we Francji od 2016 roku, a pozostałe jednostki w Shakespeare Cliff (Wielka Brytania) działają od końca października 2017 roku.

- Seria E jest częścią naszej oferty produktów EcoWise zaprojektowanych z myślą o zmniejszeniu wpływu na środowisko dzięki czynnikom nowej generacji o niskim GWP i wysokiej wydajności operacyjnej - zgodnie z naszym ogólnofirmowym zobowiązaniem do wprowadzania produktów ograniczających emisję gazów cieplarnianych - powiedział Jose La Loggia, wiceprezes i dyrektor generalny Trane w Europie. - Agregaty chłodnicze zostały z powodzeniem zastosowane w różnych aplikacjach w całej Europie i pomogły naszym klientom w osiągnięciu oszczędności operacyjnych przy jednoczesnym zmniejszeniu wpływu na środowisko, bez uszczerbku dla bezpieczeństwa, niezawodności i wydajności.

Solstice® zd jest częścią rodziny produktów Solstice z rodziny Honeywell, która umożliwia klientom zmniejszenie śladu węglowego bez obniżania wydajności. Jest to niepalny czynnik chłodniczy oparty na technologii Hydrofluoro-olefiny (HFO) firmy Honeywell o GWP równym 1, który jest o 99,9% niższy niż R-22, poprzedni czynnik chłodniczy stosowany w tunelu pod kanałem La Manche i niższy niż jakikolwiek inny niepalny czynnik na rynku. Przeznaczony jest do wirowych agregatów chłodniczych, które są najczęściej używane do chłodzenia dużych budynków lub projektów infrastrukturalnych, a także do systemów Organic Rankine Cycle i wysokotemperaturowych pomp ciepła.

O Eurotunnelu w pubikacji W tunelu pod kanałem LaManche będzie pracować instalacja chłodnicza na HFO