HVACR.pl: To już 17. edycja targów. Czym różni się od pierwszej z roku 2003, a czym od ostatniej edycji?

Tomasz Trusewicz: Przez 17 lat FORUM WENTYLACJA przekształciło się z małej wystawy odbywającej się w hotelowym centrum konferencyjnym w największe w Polsce targi naszej branży. Poszerzył się zakres tematyczny targów do pełnej oferty dla wentylacyjnej, klimatyzacyjnej i chłodniczej. W ostatniej edycji liczba wystawców była ośmiokrotnie większa niż w 2003 roku, powierzchnia wystawy około 15 krotnie większa. Liczba osób odwiedzających targi wzrosła na przestrzeni tych lat sześciokrotnie.
Do 17. edycji zostały nam jeszcze dwa miesiące, więc za wcześnie na statystyki, choć już teraz mogę powiedzieć, że jesteśmy optymistami.
To co najważniejsze, przez cały czas targi gromadzą szerokie grono specjalistów branżowych – dostawców i odbiorów technologii, projektantów, wykonawców, serwisantów i inwestorów. Każdy znajduje powód do odwiedzania nas.

Proszę o podsumowanie, także w liczbach, Forum Wentylacja – Salonu Klimatyzacja z roku 2018.

TT: W ostatniej edycji wzięło udział 181 wystawców, targi odwiedziło 6000 zwiedzających z 18 krajów, a powierzchnia targowa zwiększyła się o 11% dochodząc do 10 000 m2.
W 3 salach seminaryjnych odbyło się aż 88 wystąpień i prezentacji – pobiliśmy więc kolejny rekord.
W Arenie Technologii zaprezentowano 22 produkty w ramach dwóch tematów: klimatyzatory split oraz centrale wentylacyjne z odzyskiem ciepła o wydajności do 1000 m3/h. Do Konkursu Najciekawszy Produkt 2018 zgłoszono aż 58 nowych wyrobów, a w Strefie Instalatora 10 wystawców przeprowadziło szkolenia techniczne, pokazy i konkursy.

Co nowego czeka wystawców, a co gości w edycji 2019?

TT: Największą i najbardziej zauważalną zmianą jest przeprowadzka do nowego obiektu targowego. Przenosimy się do Centrum Targowo-Konferencyjnego Global Expo na warszawskim Żeraniu, na ulicy Modlińskiej. Na terenach należących kiedyś do fabryki samochodów osobowych powstał interesujący, nowoczesny obiekt, który w postindustrialnych halach oferuje bardzo wygodne warunki dla uczestników targów - zarówno dla zwiedzających jak i wystawców. Łatwy dojazd zarówno własnym samochodem jak i komunikacją miejską, duże parkingi w bezpośrednim sąsiedztwie hali, profesjonalne sale konferencyjne na seminaria, większa powierzchnia targowa, to atuty nowej lokalizacji.
Planujemy zmiany w systemie rejestracji, które dadzą nowe możliwości uczestnikom. Budujemy system internetowy umożliwiający uczestnikom zakładanie osobistych kont. Każdy po pierwszym zarejestrowaniu się i założeniu konta będzie mógł w prosty sposób zgłaszać się na kolejne edycje, śledzić swoje płatności za bilety, faktury, zarządzać swoimi danymi, między innymi związanymi z RODO.

To kolejne miejsce wystawy. Czym była podyktowana zmiana i czego oczekiwać można po nowym miejscu?

TT: Decyzja o zmianie lokalizacji wynikała przede wszystkim z potrzeby zapewnienia jeszcze lepszych warunków dla uczestników, a także stworzenia możliwości rozwoju targów. W poprzednim obiekcie osiągnęliśmy wszystko co było możliwe. W 2018 roku wykorzystaliśmy halę targową w całości. Skończyły się możliwości powiększania targów, nie mogliśmy też poprawić warunków dla uczestników. To już trzecia lokalizacja targów. Dotychczas zmiany zawsze były powodowane potrzebą rozwoju imprezy i zawsze były udane. Nowy obiekt daje nam nowe możliwości.

Ilu dotychczas jest zgłoszonych wystawców, a ilu potwierdzonych? Jak to się przekłada na zajętość powierzchni targowej? 

TT: Dotychczas mamy już potwierdzonych około 150 wystawców. Praktycznie z dnia na dzień sytuacja się zmienia, przybywają kolejni. Zwiększa się też powierzchnia targów, która już dziś wynosi ponad 70% ubiegłorocznej. Na szczęście w nowym obiekcie nie powinno nam jej zabraknąć. Do zamknięcia listy wystawców mamy jeszcze prawie miesiąc. Proponuje na bieżąco śledzić naszą stronę internetową, na której umieszczamy sukcesywnie kolejnych wystawców.

Czy zostanie zachowana formuła labiryntu doprowadzającego gości do sal wykładowych? Czy formuła ta sprawdza się?

TT: Tak, nasza autorska koncepcja rozmieszczenia stoiska i poruszania się po wystawie sprawdza się od lat. Ułatwia zwiedzającym sprawne zwiedzenie całej wystawy i odszukanie tych wystawców, których szukają, nawet bez posługiwania się planem i numeracją stoisk. Jednocześnie zwiedzając wystawę w zaproponowany przez nas sposób można mieć pewność, że nikogo się nie przeoczy. Również wystawcy mają pewność, że nikt ze zwiedzających ich nie ominie.

Jakie zagadnienia będą podejmowane podczas seminariów branżowych w 2019? Czy będą jakieś bloki specjalne?

TT: Jak co roku budujemy program merytoryczny tak aby trafiał on w zainteresowania branżystów. Będziemy mówić o przepisach i wytycznych branżowych, technologiach. Jak zwykle podzielimy program tematycznie. Będą więc zagadnienia z zakresu wentylacji, wentylacji pożarowej, klimatyzacji i chłodnictwa. Kolejny raz zorganizujemy Warsztat Projektanta, podczas którego projektanci ubiegający się o nagrodę PASCAL przedstawią swoje projekty.
Ponieważ prace nad programem jeszcze trwają, nie chcę zdradzać na razie szczegółów. Gdy tylko program zostanie zapięty na ostatni guzik, ogłosimy go na stronie internetowej.

Jaki będzie tegoroczny temat przewodni strefy prezentacji produktów pod nazwą Arena Technologii i dlaczego?

TT: W tym roku Arena Technologii będzie tradycyjnie prezentować dwa główne trzony naszej branży – wentylację i klimatyzację. W klimatyzacji producenci pokażą swoje nowości w dziedzinie klimatyzatorów. W wentylacji proponujemy nietypowe podejście. Zapraszamy producentów do zaprezentowania urządzeń wielofunkcyjnych – na przykład central wentylacyjnych sprzężonych z pompami ciepła, pomp ciepła z funkcją wentylacji.
Planujemy też połączyć Arenę Technologii ze Strefą Instalatora, czyli przestrzenią gdzie w praktyczny sposób są prezentowane różne technologie montażu, gdzie można nabyć nowych umiejętności.

Co wydarzenie oferuje dla branży chłodniczej? W 2015 roku debiutowały warsztaty chłodnicze? Czy ta inicjatywa będzie kontynuowana?

TT: Tak, planujemy kolejną edycję Warsztatów chłodniczych, podobnie jak w latach ubiegłych przygotowanych wraz z Fundacją PROZON. Szczegóły programu przedstawimy w niedługim czasie na naszej stronie internetowej.

Czy może Pan uchylić rąbka tajemnicy jakie inwestycje i projekty zostały zgłoszone do nagrody PASCAL?

TT: W tym roku odbędzie się już piąta edycja nagrody. Jak co roku nominowane projekty zostaną zaprezentowane pierwszego dnia Forum na Warsztacie projektanta. Ich lista zostanie upubliczniona wcześniej, lecz na razie nie mogę zdradzać żadnych szczegółów gdyż Kapituła Nagrody jest w trakcie prac. Mogę jedynie powiedzieć, że liczba projektów jest podobna jak w roku 2018, za to projekty są w tym roku bardziej różnorodne. Jak zwykle o nagrodę będą walczyć znane, duże biura projektów, ale będą też mniejsze, mające na swoim koncie ciekawe realizacje.
Zapraszam na stronę internetową poświęconą nagrodzie Pascal www.nagrodapascal.pl, gdzie można zobaczyć dotychczasowych laureatów, przeczytać wywiady z projektantami, zapoznać się ideą Nagrody i członkami Kapituły oraz ze szczegółami organizacyjnymi.

Forum odbywa się co roku, choć większość organizatorów podobnych wydarzeń zdecydowało o przejściu na cykl dwuletni. Czy dotyczyć to będzie także przyszłych edycji Forum?

TT: Nasze wydarzenie organizujemy regularnie od 2003 roku, zawsze w cyklu rocznym. Różnimy się od innych targów od samego początku. Naszym celem zawsze było szerzenie wiedzy, ułatwianie kontaktów, jednocześnie promocja nowych technologii. Raz w roku zbieramy najaktywniejszych uczestników branży. Od lat nie słabnie zainteresowanie zwiedzających, a to dla nich organizujemy nasze wydarzenie. Jak widać co roku mają potrzebę przyjechania na Forum. Dla jednych ważny jest udział w seminariach, dla innych możliwość nawiązania kontaktów handlowych, a inni poszukują informacji technicznych. Nie bez znaczenia jest też nie słabnąca stale chęć ludzi do spotkań.

Warto wspomnieć o rejestracji online. Jakie niesie za sobą udogodnienia?

TT: Na naszych targach rejestrujemy wszystkich uczestników. Zależy nam aby na targi przyjeżdżali branżyści, nie zapraszamy przypadkowych osób. Rejestracja pozwala nam poznać naszych uczestników, przede wszystkim ich zawody i specjalizację. Wiedza o tym pomaga nam w przygotowaniach kolejnych edycji.

Od kilku lat stawiamy na rejestrację online. To naturalne, że łatwiej zarejestrować się zdalnie, wykupić lub zarezerwować bilet. Osoby, które podczas rejestracji wykupują bilety nie muszą tracić czasu w recepcji targów. Otrzymują też od razu faktury za zakupione bilety.

Proszę o dokończenie zdań:

Warto być wystawcą Forum – Salonu, ponieważ…

TT: ...FORUM i SALON to miejsce, w którym spotykają się najaktywniejsi uczestnicy rynku. Można tu dotrzeć z informacją do wyselekcjonowanej grupy zwiedzających. To także doskonała okazja do budowania wizerunku swojej firmy – nie tylko zdobywania nowych kontaktów, ale też podtrzymywania istniejących, a także nawiązania dialogu ze swoimi klientami.

Warto odwiedzić Forum Wentylacja – Salon Klimatyzacja 2019, ponieważ…

TT: ...to jedyne miejsce w Polsce, gdzie w ciągu dwóch dni można spotkać się z tak dużą grupą dostawców wyrobów i urządzeń dla branży, a jednocześnie wziąć udział w bogatym programie seminariów.

Dziękujemy a rozmowę.

TT: Dziękuję i serdecznie wszystkich zapraszam.

 

Jako partner medialny zapraszamy w dniach 5-6 marca (wtorek-środa) do Centrum Targowo-Kongresowego Global EXPO w Warszawie przy ul. Modlińskiej 6D na targi Forum Wentylacja – Salon Klimatyzacja 2019, podczas których będzie można zapoznać się z najnowszymi trendami rynku HVAC, spotkać się z branżystami oraz wysłuchać porad ekspertów podczas seminariów.