Skarga o naruszenie prawa wniesiona przez Komisję Europejską została tylko częściowo przyznana przez sędziów Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) w Luksemburgu 4 października br. Na Niemcy nie nałożono żadnej grzywny, a jedynie obciążono kosztami wynikające ze sprway w Trybunale oraz połowę kosztów poniesionych przez Komisję Europejską.
Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł częściowo przeciwko Republice Federalnej Niemiec po stwierdzeniu, że kraj ten nie "wypełnił swoich obowiązków" zgodnie z dyrektywą MAC, która zakazuje stosowania fluorowanych gazów cieplarnianych o globalnym potencjale ocieplenia (GWP) ponad 150 razy większym niż CO2 w nowych typach samochodów i samochodów dostawczych wprowadzonych od 2011 r., a także we wszystkich nowych samochodach osobowych i dostawczych produkowanych od 2017 r. ETS stwierdził, że niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego (KBA), nie podjął w porę działań przeciwko Daimlerowi, który sprzedał 133 713 pojazdów w okresie od 1 stycznia do 26 czerwca 2013 r. z czynnikiem R134a w instalacjach. Dopiero w marcu 2017 r. Sąd orzekł, że kraj nie zapłaci grzywny.
Daimler otrzymał nakaz wycofania samochodów wypełnionych R134a w 2017 r. przez niemiecki urząd ds. Transportu (KBA), jednak wycofanie to jeszcze nie nastąpiło.
Dyrektywa MAC przewidując, że systemy klimatyzacji w pojazdach silnikowych, które uzyskały homologację po dniu 1 stycznia 2011 r., nie mogą być napełnione f-gazami o GWP wyższym niż 150, skutecznie zakazała stosowania R134a, pozostawiając na rynku "lekko łatwopalny" HFO R1234yf jako jedyny czynnik chłodniczy do stosowania w instalacjach klimatyzacnych samochodów.
Po przeprowadzeniu własnych badań palności, niemiecki producent samochodów Daimler AG odmówił użycia nowego czynnika chłodniczego ze względów bezpieczeństwa.
W grudniu 2015 r. Komisja Europejska ogłosiła, że przekazuje sprawę Niemiec do Trybunału Sprawiedliwości UE za nieprzestrzeganie dyrektywy MAC. KE zarzuciła, że Niemcy naruszyły prawo UE, umożliwiając Daimlerowi wprowadzenie na rynek UE pojazdów niezgodnych z dyrektywą MAC i nie podejmując działań naprawczych.
Komentarze (0)